Ønsker man at rense sine fælge for rust eller andet, bør man uden tvivl vælge at sandblæse dem. Det er dog de færreste bilejere, der egentlig er klar over, at denne metode findes, men det burde de gøre, eftersom den er utrolig effektiv ift. bl.a. vedligeholdelse. Du vil her i artiklen blive præsenteret for, hvad sandblæsning af fælge helt præcis vil sige, hvornår det er aktuelt med sandblæsning af fælge, samt hvad det typisk vil koste at få lavet hos et autoværksted.
Man anvender altså primært sandblæsning på især ståloverflader, inden man vil skulle udføre en ny overfladebehandling, og det er mest for at fjerne glødeskaller samt rust. Når man behandler med sandblæsning betyder det helt konkret, at glødeskallerne eksempelvis løsner sig, så man derefter kan efterbehandle stålet med maling. Man får altså skabt en helt ren overflade, og herudover er denne behandling også med til at beskytte stålet mod vejret samt andre kemiske påvirkninger.
Hvornår er det aktuelt at tale om sandblæsning af sine fælge?
Man vil ofte vælge at udføre sandblæsningen af fælge i en kabine eller kabinet, hvor man typisk står med fælgen i den ene hånd samt blæsepistolen i den anden. Det er i forbindelse med dette desuden vigtigt, at man naturligvis er iført handsker. Herudover er det vigtigt, at man sørger for at vælge det helt rette blæsemiddel, og at man desuden altid sørger for at vaske sine fælge rene, før man sandblæser dem. Man kan nemlig ikke rense olierester eller fedtrester af vha. Sandblæsning.
Det er altså aktuelt at sandblæse forud for en eventuel overfladebehandling, da sandblæsning er utrolig effektiv ift. rensning af en overflade. Metoden fjerner således samtlige lak- og malingrester, og efterlader altid overfladen helt ren og skinnende, hvilket sikrer, at du vil få de bedste samt mest optimale resultater, når det kommer til den efterfølgende behandling af overfladen.
Hvad koster det at få sandblæst sine fælge?
Der er rigtig mange bilejere, der er af den overbevisning, at fælgene tager skader af at blive sandblæst, og man kan derfor være tilbøjelig til at vælge glasblæsning i stedet. Men dette er langtfra rigtigt, da man sagtens vil kunne sandblæse bl.a. alufælge, helt uden at de tager skade på nogen som helst måde. Det er desuden langt billigere at vælge sandblæsning frem for glasblæsning – det koster som regel ikke mere end 400 kr. at få sandblæst 4 fælge – og herudover er det en utroligt hurtig og simpel proces. Man bør desuden være opmærksom på, at som noget nyt kan visse autoværksteder nu også tilbyde sandblæsning af eksempelvis indvendige rør, så man kan få renset slagger, kedelsten osv.
Med en sandblæsning af fælge, får du altså en ru overflade, som med det samme er klar til at blive enten malet, metalliseret eller galvaniseret. Det gælder desuden normalt, at man anvender to forskellige slags materialer til at blæse, enten korund eller stålsand. Man bør vælge korund, såfremt man gerne vil have en meget fin sandblæsning, mens stålsand giver en større ruhed i materialet.
Jeg har 4 stk 18’’ fælge jeg kunne tænke mig at shine op.
Den har nogle kant kys osv.
Min ide er at få alle 4 fælge sandblæst og derefter selv få spartle diverse slag og derefter male dem.
Er det noget der vil kunne svare sig at få dem sandblæst først så man er fri for alt det slibe arbejde der høre til?
Mvh Oliver 🙂
Jeg har 8 fælge som trænger til en ordentlig omgang.
Jeg vil gerne have sandblæst og pulverlakeret. Kan det lade sig gøre.
Jeg vil bare gerne have en pris.
Venlig hilsen
Mogens