Sådan kører du længere på literen når du har campingvogn monteret

Har du før været på campingferie med campingvogn efter bilen, så ved du også, hvor dyrt det kan være i brændstof, at køre med en campingvogn. De største fjender for brændstoføkonomien, når du køre med campingvogn, er den vindmodstand campingvognen, skaber samt vægten på campingvognen. I dette indlæg vil vi komme med nogle gode råd til, hvordan du får den bedst mulige brændstoføkonomi, så du får mest ud af din tank med benzin eller diesel, når du har campingvognen monteret på anhængertrækket

Hold vægten nede på et minimum 

Der kan være rigtig mange ting i en campingvogn, men det koster bare på brændstoføkonomien, når du fylder campingvognen med ting og sager. De fleste har tendens til at pakke alt for meget, og de fleste ting får de overhovedet ikke brugt på ferien. Så når du pakker din campingvogn til ferie, så bør du havde i mente, at du kun skal pakke ”need to have” og undgå at pakke alt der er ”nice to have”. Hvis du følger ”need to have” princippet, så kan du holde vægten nede, og dermed køre længere på en liter brændstof. Du skal selvfølgelig hellere ikke lade alle dine hverdagsting blive der hjemme, så du skal ud at købe det, når du ankommer til destinationen. Men det kan være en god ide, at investere i campingudstyr såsom; kogegrej, glas, bestik osv. da de ofte er lavet til camping, og derfor er de reduceret i vægt. 

Fordel vægten i campingvognen korrekt

Når campingvognen skal pakkes, så er det vigtigt, at du gør det korrekt, så bilen og campingvognen har de mest optimale forhold under kørsel. Når du pakker campingvognen, er det vigtigt, at der ikke er overvægt til én af siderne og at der vægt nok foran på sammenkoblingen. Det anbefales at der er et kugletryk på ca. 75 kg. det vil give campingvognen en korrekt stilling i forhold til bilen. Et godt råd til at finde ud af hvor meget kugletryk der er på sammenkoblingen, er at bruge en badevægt. Du placere blot næsehjulet fra campingvognen på badevægten, og hvis der er for lidt kugletryk, så placere du mere af vægten inde i campingenvognen foran akslen, og hvis der er for meget kugletryk, så placere du mere af vægten inde i campingvognen bag akslen. Følger du dette råd, får du de mest optimale forhold under kørsel, hvilke giver en bedre brændstoføkonomi

Bliv den første til at kommentere

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*