Dette indlæg er sponsoreret af den/de samarbejdspartnere der linkes til.
Arbejder du i en butik, hvor I sælger alt i udstyr til biler og/eller motorcykler og scootere? Og vil du gerne sætte fokus på optimering og forbedring af butikken? Så er der flere fokusområder, som du kan vælge at tage fat på, og som kan være med til at skabe forandring i din butik. Ofte kan små ændringer skabe store forandringer.
Skarp sortering af varer
For at butikken virker imødekommende for gæsterne, er det vigtigt, at varerne er sorterede og let tilgængelige. En rigtig god måde at sikre sig en ordnet og flot butik er ved hjælp af gode butiksreoler. Ved at varerne er sorterede på reolerne, giver det kunderne meget nemmere mulighed for at finde det, som de leder efter. Samtidigt udstråler det også professionalisme, at varerne er sorterede og måske inddelt i temaer. Hvis I forhandler autoudstyr, kan det være, at én afdeling er målrettet dæk og fælge, og en anden er målrettet reservedele. En tydelig skiltning og synlige varepræsentationer er i den forbindelse også vigtig.
Indretning, som passer til målgruppen
Det er vigtigt at have målgruppen for øje, også når det gælder indretningen af butik. Hvem er den primære målgruppe, og hvordan kan butikken indrettes, så den imødekommer dem på bedst mulig vis? Hvis du sælger autoudstyr, kan det være en idé at tage inspiration fra værksteder. Det kan man for eksempel opnå ved at vælge stativer og hylder lavet i metal. Det kan også være en god idé at afsætte tid en gang imellem til at opleve din egen butik som kunde. Du kan sætte dig ned og betragte butikken udefra med et kundeblik eller fotografere butikken – vinduerne, kasseområdet, varestativerne mv. – og notere, hvad der skal ændres.
Servicen skal være i top
Du har helt sikkert hørt det før: God kundeservice er nøglen til en succesfuld butik. Det har en stor betydning, hvordan butikken er indrettet, men hvis kundeservicen halter, er der stor sandsynlighed for, at kunderne ikke kommer igen eller køber mindre. Det er vigtigt at have fokus på kunderne, lytte til deres behov og rådgive dem på et vidende grundlag. Man bør ikke blot antage, at kunderne kender til produkterne. I stedet bør man altid tage sig tid til at forklare om produkttyperne. I stedet for at foreslå ét produkt kan det for eksempel være en god idé at give kunderne valgmuligheder. På den måde får kunderne i højere grad en følelse af medbestemmelse. God service handler også om at give mulighed for ombytning af varer, og for at kunder, som har købt online, også har mulighed for at bytte deres varer i den fysiske butik.
Skriv en kommentar