Ny kampagne sætter fokus på børneulykker

Trafiksikkerhed - boern

Børn er meget sårbare i trafikken, hvilket medfører, at hele 150.000 børn hvert år kommer ud for en trafikulykke, der resulterer i et besøg på skadestuen. Faktisk udgør trafikulykker den mest hyppige dødsårsag hos børn fra 1-19 år. I samarbejde med flere danske virksomheder har Børneulykkesfonden planer om at komme disse deprimerende tal til livs. Igennem en række arrangementer med sjov og læring for børn vil de lægge vægt på børns sikkerhed i trafikken og dermed give de helt unge forståelse for, hvor vigtigt det er at være opmærksom i trafikken.

Trafiktræning i børnehøjde

I løbet af 2017 vil Børneulykkesfonden i samarbejde med danske virksomheder som Continental Dæk Danmark A/S og daekonline gennemføre en række tiltag og arrangementer, der sætter fokus på børns færden i trafikken. Hos Børneulykkesfonden mener man, at det bestemt ikke behøver at være kedeligt at lære om trafiksikkerhed.

Et af de sjove tiltag i forbindelse Børneulykkesfondens kommende arrangementer er Trafiklegepladsen. Trafiklegepladsen er oppustelig og designet som en rute med diverse vejskilte og lyssignaler. Formålet med Trafiklegepladsen er, at børnene gennemfører Trafiklegepladsen på cykel og på sin vej møder nogle af de udfordringer i form af vejskilte og signaler, der tilsvarende findes i den “virkelige” verden. Trafiklegepladsen er målrettet børn i alderen 4 til 10 år.

I forbindelse med arrangementet vil det ligeledes være muligt at tilmelde sig Trafikskolen. Her kan dit barn ligeledes lære om trafiksikkerhed samt vigtigheden af at kunne færdes sikkert i trafikken. Efter at have gennemført den føromtalte trafiklegeplads, har børnene desuden mulighed for at erhverve sig et kørekort. Hos trafikskolen vil en ansat i Børneulykkesforeningen stille spørgsmål om skilte, lyskryds og andre tegn i trafikken. Efter at have gennemført både Trafiklegepladsen og Trafikskolen kan dit barn endelig modtage det seje kørekort, som er et bevis på en god og sikker børnetrafikant.

Et andet tiltag er Centimeter Marathon, som er et sjovt løb, der giver børnene mulighed for at løbe 421 meter sammen med Rasmus Klump.

Virksomheder føler et ansvar for børns sikkerhed

Som Danmarks største leverandør til bilindustrien føler Continental Dæk Danmark A/S et stort ansvar, når det gælder børns sikkerhed i trafikken. Statistikken for børneulykker i trafikken må ændres, og det er netop derfor, at Continental, Børneulykkesfonden og mange andre virksomheder med denne nye kampagne håber på at kunne uddanne bedre trafikanter – både nu og i fremtiden. Foruden samarbejdet med Børneulykkesfonden har Continental Dæk Danmark A/S tillige iværksat en verdensomspændende kampagne kaldt ”vision Zero”, som netop stiler mod, at der i fremtiden skal være nul ulykker på vejene. Om denne målsætning viser sig at være realistisk, må tiden vise – men man kan jo håbe på det bedste.

Hvis du er forælder og ønsker at sikre dine børn i trafikken, er de kommende arrangementer med garanti lige noget for dig. Hiv en dag ud af kalenderen, og lad dine børn udforske trafikkens mange finurligheder, samtidig med at de har mulig for sjov, leg og læring. Og hvem ved – måske kan du som forælder ligeledes lære noget nyt omkring færdsel i trafikken? På Børneulykkesfondens hjemmeside vil du løbende finde informationer om de kommende arrangementer, som endnu ikke har fået faste datoer.

Bliv den første til at kommentere

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*