Kør med slidte dæk – læs her hvorfor

Slidte daek

Der findes en generel anbefaling i bilbranchen. Denne siger, at bilejere bør skifte dæk på deres bil, når mønsterdybden når 3 mm. Dog er der mange grunde til at vente lidt ekstra tid med at skifte dæk, da der faktisk er mange fordele ved at køre med dæk, ind de når lovgrænsen på 1,6 mm. Først og fremmest betyder det, at du ikke skal skifte dæk ofte – det gør både livet som bilejer nemmere og billigere.

Derudover er der ikke nødvendigvis særlige sikkerhedsmæssige årsager til, hvorfor du bør skifte dækket ved 3 mm frem for ved 1,6 mm. Disse er blot nogle af grundene til, hvorfor du måske bør overveje at beholde dine dæk lidt længere. Herunder kan du læse flere grunde til, hvorfor det ikke er så dumt at køre med slidte dæk, selvom den generelle anbefaling siger noget andet.

Mindre rullemodstand og mindre bremselængde

Rullemodstanden bliver mindre, jo mere slidt et dæk bliver. Faktisk er rullemodstanden på et dæk, der er slidt ned til lovgrænsen på 1,6 mm, 20 procent lavere, end den var, da dækket var nyt. Når rullemodstanden bliver lavere, betyder det, at bilen ikke bruger så meget brændstof per kilometer, hvorfor bilejere altså kan spare penge på brændstofforbruget, hvis de kører dækkene ned til lovgrænsen for dækmønster på 1,6 mm.

Derudover er det en fordel, at et slidt dæk faktisk har en kortere bremselængde på tør vej, end et tilsvarende nyt dæk har. Det øger altså sikkerheden på tør vej at køre med slidte dæk på bilen – i hvert fald, når det kommer til bremselængden.

Slidte premiumdæk kan være bedre end nye, billige dæk

Det er naturligvis ikke kun på tør vej, det skal være sikkert at køre med slidte dæk. Vejret i Danmark er meget ustadigt, og det er ikke usædvanligt, at bilister året rundt skal køre på våde veje. Nogle slidte dæk er faktisk lige så gode på våde veje, som nye dæk er.

Hvis man sammenligner premiumdæk med billige dæk, kan det ses, at nogle slidte premiumdæk faktisk klarer sig bedre på våd vej, end nogle billige nye dæk gør. Det er ikke alle slidte premiumdæk, der bremser bedre end nye billige dæk – det afhænger af, hvordan dækket som helhed klarer sig fra ny.

Det skåner miljøet, når du kører med slidte dæk

Går du op i vores planet og miljøet generelt? Så skal du overveje at beholde dine dæk på bilen, indtil de når lovgrænsen for dækmønster på 1,6 mm. Hvis du skifter dæk ved de anbefalede 3 mm, svarer det i gennemsnit til, at du skal købe et ekstra dæk om året, fremfor hvis du kører med dækket, til det bliver slidt. Det er altså rigtig skånsomt for miljøet, hvis du venter med at skifte dine dæk ud – også i forhold til dit brændstofforbrug.

Selvom der er mange fordele ved at køre med slidte dæk på bilen, må dækkene naturligvis ikke være for slidte. Når dækkene når minimumsgrænsen, skal du købe nye – det kan du blandt andet gøre hos daekonline.dk.

Bliv den første til at kommentere

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*