Flexleasing er i mange tilfælde yderst attraktivt, især på biler der har en markedspris på over 400.000 kr. inkl. registreringsafgiften. Med flexleasing undgår du at betale den fulde registreringsafgift på en gang – i stedet betaler du den i små rater i leasingperioden. Raterne er afhængig af bilens alder. Hvis bilen er imellem 0-3 måneder, er satsen 2%, og hvis bilen er mellem 3-36 måneder, så er satsen 1%. Såfremt bilen er over 36 måneder, er satsen 0,5%. På baggrund af dette giver flexleasing en række fordele såsom billigere forsikring, et mindre værditab og en lavere pengebinding. I takt med at leasingmarkedet er boomet, er leasingmarkedet også blevet mere overskueligt, men der er stadig nogle faldgruber, du skal være opmærksom på, når du benytter flexleasing til anskaffelse af en bil. I denne artikel vil vi uddybe de mest kendte faldgruber ved flexleasing, og hvad du kan gøre for at minimere risikoen for at havne i en af faldgruberne.
Læs mere om flexleasing på: https://goleaseit.dk/flexleasing/
Er restværdien realistisk i leasingkontrakten?
Når du skal gennemgå leasingkontrakten på din drømmebil, så skal du bl.a. kigge på den månedlige leasingydelse og en evt. engangsydelsen, men du skal også være opmærksom på restværdien i leasingkontrakten. Hvis leasingselskabet har sat restværdien urealistisk høj, så kan du risikere at få en stor efterregning. Restværdien er den værdi, bilen skal sælges til efter endt leasing, og det er dig som leasingtager, der har ansvaret for at sælge bilen til en tredjepart efter endt leasing. Hvis der f.eks. står i leasingkontrakten, at restværdien er 150.000 kr., og når leasingperioden er slut, kan bilen kun sælges for 100.000 kr., så får leasingtager en efterregning på 50.000 kr. Et godt råd til at tjekke, om restværdien er realistisk, er at undersøge tilsvarende biler ved andre leasingselskaber, og se hvad restværdien er hos dem.
Leasingtager skal betale alle udgifter til reparationer, service, dækskifte osv.
Flexleasing er en finansiel leasingkontrakt, hvilke betyder, at leasingtager skal betale alle udgifter, der må være med bilen såsom reparationer, service, dækskifte osv. Hvis uheldet skulle være ude, og f.eks. motoren i bilen går i stykker, og der skal monteres en helt ny motor, så er det leasingtager, der skal betale denne udgift. De fleste leasingselskaber tilbyder dog en motorgaranti for en lavere månedlig ydelse, så hvis uheldet skulle være ude, så er det leasingselskabet, der står for udgiften til reparationer af motoren. De fleste leasingselskaber tilbyder også service og dækskifte-aftaler for en månedlig ydelse. På denne måde kan du minimere risikoen for denne faldgrube, men det medfører desværre også, at leasingydelsen bliver dyrere, end hvis du selv står for alle disse udgifter, hvis de skulle komme.
Læs også: Spar 40% på syn af bil.
Skriv en kommentar