Fremtiden for mobilitet kommer, og CES 2018 gav os bare vores bedste udseende endnu. I løbet af det sidste årti, hvor computere og biler langsomt blev slået sammen til ét, omhandlede Consumer Electronics Showi Las Vegas i januar lige så meget biler som gadgets. Dette år var det ikke anderledes med bilproducenter og virksomheder, der viste, hvad de tænker er fremtiden inden for vores motorveje, byer og køretøjer.
Her er de største tendenser fra årets begivenhed, der muligvis kan ændre måden, hvorpå mennesker bevæger sig.
At bygge en by med hjerne
De sidste mange år har det handlet om at gøre bilen smartere, mere ’connected’ og mere brændstof-efficient. I dag er en ny Sedan fuld af chaufførassisterende teknologier, der i sidste ende vil danne rygraden om fremtidens fuldt autonome køretøjer. Men vi har stadig brug for resten af verden til at arbejde rundt om dem.
Ved CES 2018 var “smart-byen” i centrum med bil- og teknologivirksomheder, der brainstormede måder at ombygge eksisterende infrastruktur til at arbejde med konstant forbundne biler. Bosch præsenterede en plan for “samfundsbaseret parkering”, hvor biler automatisk rapporterer om tomme parkeringspladser, som de kører forbi, og sender data til en cloud-baseret database for gratis parkeringspladser. Der blev desuden præsenteret automatiseret parkeringsservice-teknologi, der ville give biler mulighed for at parkere sig selv, så du kan hoppe ud og komme videre med din dag. Lever vi i fremtiden eller hvad?
Håndfrit er vejen frem
Amazon Alexa og Google Assistant var overalt på CES 2018, herunder i bilens instrumentbræt. Panasonic annoncerede, at bilens infotainment-system-teknologi ville begynde at arbejde med både Alexa og Google Assistant via Android Auto.
Amazon udviklede en offline-tilstand til Alexa, der ville give stemmeassistenten mulighed for at styre bilfunktioner som musikken og temperaturen uden brug af en internetforbindelse, og Garmin lavede en strålende tredjeparts Alexa-enhed til bilen, der hedder Speak Plus.
Udnyttelse af de sidste kilometer i tanken
Teknologi-virksomheder vil virkelig have scootere til at være en ting. For et par år siden begyndte vi at høre meget om “last mile”-løsninger, også kendt som Segways, scootere, longboards, foldecykler – alt hvad der bruges til by-rejser, som ikke er en bil. I løbet af CES 2018 nåede idéen kritisk masse. Segway tilføjede en ethjulet version til sin ekspanderende line-up. Ford udspillede et komplet sortiment af scootere af partneren OjO, og Panasonic fremviste de udskiftelige batterier, som de indsættes i elektriske scootere af det taiwanske firma, Gogoro.
Batterier er nøgleordet her. Der er to store forhindringer over for udbredelsen af disse alternative transportformer. Den ene er, at de føles designet til en ren, utopisk fremtidig by som den, du ser i fantasifulde teknologifirma-illustrationer, ikke de ’grimme’ virkelige byer, som vi lever i i dag. Den anden er batteriteknologi – i det mindste forbedres tingene på dette område. Nu når litium-ionbatterier bliver lettere og bedre, kan scootere, elcykler og personlige transportører, der kan tilbagelægge et betydeligt antal kilometer på en enkelt opladning, være mulige.
Det bliver elektrisk
Sidste år var et år med store elektriske løfter. Næsten hver bilvirksomhed forpligtede sig til at elektrificere sin line-up på et tidspunkt i 2020’erne, og derved omdanne hver model til i mindste fald en hybrid, hvis ikke en fuldt elektrisk bil. I forlængelse af disse løfter bragte Mercedes, Nissan, Smart og andre bilproducenter flotte, futuristiske konceptbiler med dem til CES 18.
Nissan fremviste anden generation af dette blad, som faktisk ser ganske fint ud. Dens æstetisk viser tydeligt Teslas indflydelse på elbilens verden, da folk forventer, at elbiler ser mere ud som en Model 3 og mindre som en 2008 Prius.
Alt handlede dog ikke om el. Hyundai afslørede Nexo, en hydrogenbrændselscelle-SUV, der får lige under 600 km på literen og kan opfyldes på bare fem minutter. Stationer med hydrogenbrændstof er stadig sjældne og har langt imellem sig, især i Amerika, men bilproducenter har ikke givet op på brændselsceller i den vilde spurt efter at blive elektrisk.
Skriv en kommentar